2014/03/01

MEMORIUM III



(EN)

Instrumental Music - Orchestral Music

Description : 
Title   MEMORIUM III for Orchestra 
Instrumentation   3Fl (III doubling Picc), 2Ob, EH, 2Cl, B.Cl, 3Fg(III doubling C.Fg), 4Hn, 3Trp, 3Trb, Tba, Timp, 3Perc, Hrp, Pno, Strings (Vn I, Vn II, Va, Vc, Cb) 
Date   2012-2013
Duration   10'00
World Premiere   2013/04/09 @ONDIF (Alfortville, France) 
Orchestre National de France
Ankush Kumar Bahl, Cond
N.B.   Commissioned by Radio France for Alla breve, radio program of France Musique
Diffusion schedule :
April 29 - May 3 2013 :16h55-17h00, 22h25-22h30, 1h00-1h05 
May 6 2013 : 0h40-1h00 Integral version
Technical requirements : 

Program note : 
About « MEMORIUM III » : How we remember things and how we forget them? What is memory? What is the relationship between time and memory?
In music, can we always find the basic elements under different conditions? Where is the limit of a change/deformation so that we can still recognize them?
The title of this piece "MEMORIUM" --- I imagined something like "Aquarium" or "Planetarium", a kind of place where we can experience and we can feel the phenomena around the human memory system.


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(FR)

Musique instrumentale - Musique orchestrale

Description : 
Titre   MEMORIUM III for Orchestra
Effectif   3Fl (III doubling Picc), 2Ob, CA, 2Cl, B.Cl, 3Bsn(III doubling C.Bsn), 4Hn, 3Trp, 3Trb, Tba, Timp, 3Perc, Hrp, Pno, Cordes (Vn I, Vn II, Va, Vc, Cb) 
Date   2012-2013
Durée   10'00
Création Mondiale   2013/04/09 @ONDIF (Alfortville, France) 
Orchestre National de France
Ankush Kumar Bahl, Cond
N.B.   Commande de Radio France pour l'emission Alla breve sur France Musique
Dates de diffusion :
Lundi 29 Avril - Vendredi 3 Mai 2013 :16h55-17h00, 22h25-22h30, 1h00-1h05 
Lundi 6 Mai 2013 : 0h40-1h00 Version intégrale
Conditions techniques requises : 

Note de programme : 
A propos de « MEMORIUM III » : Comment on se rappelle des choses, et comment on les oublie? Qu'est ce que c'est une mémoire? Qu'est ce que c'est le rapport entre le temps et la mémorisation?
En musique, peut-on toujours retrouver les éléments de base sous des conditions différentes? Où est la limite d'une modification ou d'une déformation pour qu'on puisse encore les reconnaître?
Le titre de cette pièce "MEMORIUM" --- j'ai imaginé quelque chose comme "Aquarium" ou "Planétarium", une espèce d'endroit où nous pouvons expérimenter et éprouver des phénomènes autour du système de la mémoire humaine.


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(JP)

プログラムノート:
人はどのように物事を覚え、そしてそれを忘れるのだろうか。

一度会ったことのある人と再会するとき、我々は記憶の中のその人と同一人物であると認識する。場所や、天気や、服装など状況の違いによってすぐには気づけないかもしれないけれど、声やしぐさ、顔、雰囲気などその他の様々な特徴から『その人だ』と判断することができる。

一度聴いた音楽的素材を再び耳にするとき、我々は『すでに聴いた』のか『新しい素材』なのか、現在耳に入ってきているものと記憶とを常に照合している。いくつか共通の特徴が認められるけれど全く同じではない、一種の『変奏』として受け取ることもあるだろう。

とすると、『同じ』だと判断し得るのに、どこまでの変奏を許容できるのだろうか。
どれだけの数の素材を同時に記憶にとどめておけるのだろうか。
どれだけの時間、それを忘れずに覚えていられるのだろうか。

これらの疑問から『記憶に関する経験ができる場』として本作品の構想を得た。

尚、タイトルの『MEMORIUM メモリウム』とは、ラテン語の記憶『memoria』と場所を表す接尾語『-um』を組み合わせた造語である。

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